Інклюзивна освіта
Якість освітнього процесу значною мірою визначається тим, наскільки враховуються і реалізуються потенційні можливості навчання та розвитку кожної дитини, її індивідуальні особливості.
Основною метою інклюзивної освіти є досягнення якісних змін в особистісному розвитку дітей цієї категорії.
З метою створення оптимальних умов для навчання дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах в ЗДО «Малятко» створено команду психолого – педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами, яка впродовж року вирішує такі завдання, а саме:
- збір інформації про особливості розвитку дитини, її інтереси, труднощі, освітні потреби на етапах створення, реалізації та аналізу виконання індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами (ООП);
- визначення напрямів психолого – педагогічних та корекційно – розвиткових послуг, що можуть бути надані в межах закладу на підставі висновку ІРЦ, та забезпечення надання цих послуг;
- розроблення індивідуальної програми розвитку (ІПР) для кожної дитини з ООП та аналіз її виконання з метою коригування та визначення динаміки розвитку дитини;
- надання методичної підтримки педагогічним працівникам закладу з організації інклюзивної освіти;
- створення належних умов для інтеграції дітей з ООП в освітнє середовище;
- проведення консультативної роботи з батьками дітей з ООП щодо особливостей їх розвитку, освіти та виховання;
- проведення інформаційно – просвітницької роботи у закладі освіти серед педагогічних працівників, батьків і дітей з метою недопущення дискримінації та порушення прав дитини, формування дружнього та неупередженого ставлення до дітей з ООП.
У 2023 – 2024 навчальному році у закладі на основі висновків інклюзивно-ресурсного центру та відповідних наказів по закладу з 01 вересня організовано інклюзивне навчання для вихованців з ООП. Інклюзивним навчанням охоплено сім груп, а саме:
«Сонячні зайчики» (діти молодшого віку) – 4 дитини, «Смішарики» (діти молодшого дошкільного віку) – 3 дитини, «Метелики» (діти молодшого дошкільного віку) – 5 дітей, «Калинка» ( діти середнього дошкільного віку) – 3 дитини, «Веселка» (діти середнього дошкільного віку) – 4 дитини, «Соняшник» (діти старшого дошкільного віку) – 4 дитини, «Веселунчики» (діти старшого дошкільного віку) – 3 дитини. Роботу інклюзивних груп організовано за нормативно-правовими документами, які є чинними у даній освітній галузі. Наявний пакет документів, який складається з інструктивно-методичних листів, рекомендацій та наказів різних рівнів щодо організації інклюзивної освіти. Також визначено відповідальну за цей напрямок роботи – логопеда – дефектолога Н. Ігоніну.
З вихованцями інклюзивних груп працюють спеціалісти: логопед -дефектолог, вчитель-логопед, практичний психолог, реабілітолог, асистенти вихователів, вихователі.
Організація інклюзивного навчання у закладі здійснюється за наявності медичних документів відповідно до заяв батьків за висновками ІРЦ. Освітній процес в інклюзивних групах дітей з особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до Базового компонента дошкільної освіти за окремими програмами, затвердженими в установленому порядку МОН, освітньої програми для дітей від 2 до 7 років «Дитина» (наук. кер. проекту – Огнев`юк В. О., авт. колектив – Бєлєнька Г. В., Богініч О. Л., Богданець-Білоскаленко Н. І. та ін. ) та методиками з урахуванням індивідуальних особливостей навчально – пізнавальної діяльності та рекомендацій ІРЦ.
Асистенти вихователів здійснюють соціально-педагогічний супровід дітей з особливими освітніми потребами, їх зусилля направлені на адаптацію навчальних матеріалів з урахуванням індивідуальних особливостей вихованців, залучення вихованців до різних видів навчальної діяльності на заняттях. Особливо дієвою і корисною для дітей з ООП є індивідуальна робота, яка направлена на допомогу у виконанні навчальних завдань, закріпленню конкретних умінь і навичок, додаткове пояснення лексичних тем, які не були належним чином засвоєні. Асистенти вихователів надають консультації батькам вихованців з ООП для успішної взаємодії закладу та сім`ї.
Корекційно-розвиткова робота – це комплекс заходів із системного психолого-педагогічного супроводження дітей з ООП у процесі навчання, що спрямований на корекцію порушень шляхом розвитку пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери, мовлення та фізичного розвитку дитини. Корекційно-розвиткова робота реалізується через корекційно-розвиткові заняття за напрямами відповідно до індивідуальних особливостей дитини.
Вчителем-логопедом Н.Атаманчук, вчителем – логопедом Г. Швець, практичним психологом Н.Сливчук, логопедом – дефектологом Н.Ігоною, реабілітологом О.Татарчук проводяться корекційно-розвиткові заняття згідно складених календарно-тематичних планів, за затвердженими графіками та розкладами роботи.
Календарно-тематичне планування корекційних педагогів складено відповідно рекомендацій та програм рекомендованих МОН України, а саме:
- Програма розвитку дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку від 3 до 7 років «Віконечко» за ред. Л. Прохоренко, рекомендовано МОН України (лист від 12.04.2013 р. №1/11 – 6943;
- Комплексна програма розвитку дітей дошкільного віку з аутизмом «Розквіт», науковий керівник та заг. Ред. Т. Скритник, рекомендовано МОН України (лист від 04.04.2013 р. №1/11 – 6544;
- Програма розвитку дітей “Корекційна робота з розвитку мовлення дітей п’ятого року життя із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення”;
- Програма розвитку дітей дошкільного віку з порушеннями опорно-рухового апарату; Корекційно – розвивальна програма з розвитку комунікативних вмінь та формування навичок позитивного спілкування для дітей 5 -6 років «Крок до спілкування». Укладач Федорук;
- Програма курсу корекційних занять зі зниження агресивності дітей 5-6 років. Укладач Дмитрук О.С.;
- Корекційно – розвиткова програма «Емоцій дивовижний світ» (адаптована), Кубай А.О., Горніч Л.І.;
- Програма психологічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі (адаптована), Мігован О.А.